Poszkodowany pacjent powinien mieć pewność rekompensaty

Wszyscy poszkodowani pacjenci powinni mieć rzeczywiste prawo, pewność, że ich szkody zostaną zrekompensowane na poziomie umiarkowanym, adekwatnym do szkody - powiedział minister zdrowia Konstanty Radziwiłł podczas czwartkowej (12 maja) konferencji prasowej.



Zdaniem ministra obecne rozwiązania prawne dotyczące niepożądanych zdarzeń i szkód medycznych - choć dobre w założeniach - niekiedy skutkują tym, że osoby poszkodowane otrzymują ofertę rekompensaty w wysokości 1 zł. - Jest to karykatura, jest to kompletne zaprzeczenie tego, co miało gwarantować to rozwiązanie - komentował minister. 

Powiedział, że resort planuje powrócić do analizy sprawdzonych rozwiązań przyjętych w tym zakresie w krajach skandynawskich i Nowej Zelandii. 

- Chodzi o to, żeby w sposób szybki, a jednocześnie adekwatny do szkody, jaką pacjent ponosi w wyniku działań medycznych, dochodziło do rekompensowania tej szkody: czy to w postaci rekompensaty finansowej, czy też w postaci różnego rodzaju świadczeń rzeczowych, np. rehabilitacji, opieki albo innych form pomocy - wyjaśniał Radziwiłł. 

Wskazywał, że postępowania przed sądem cywilnym toczą się długo, a do udowodnienia winy szpitala, przychodni, lekarza czy pielęgniarki często konieczna jest np. opinia biegłych. 

- Chcemy to zasadniczo zmienić. Koncepcja pozasądowego - i bez konieczności udowadniania winy - rekompensowania szkód medycznych polega na tym, że trzeba wykazać: że doszło do zdarzenia niepożądanego (a zatem do czegoś, czego nie przewidziano, co nie jest normalnym, naturalnym efektem działań diagnostycznych i leczniczych) - to po pierwsze; że doszło do szkody - to po drugie; i że jest związek pomiędzy tą pierwszą a druga sprawą - mówił minister zdrowia. 

Wyjaśnił, że to wystarczy do przyznania rekompensaty, w zależności od uszczerbku na zdrowiu wyrażonym np. w procentach. Wskazał, że jednym z rozważanych rozwiązań jest wykorzystanie w tym zakresie pionu orzeczniczego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. 

- Dzisiaj pacjenci, którzy decydują się na długą, żmudną i kosztowną drogę sądową, liczą zwykle na bardzo wysokie wypłaty. Ale przypomina to troszkę rozwiązania o charakterze loterii - bardzo wielu gra, bardzo nieliczni mają szansę na wygraną, ogromna większość przegrywa - stwierdził szef MZ.

- My chcemy tę sytuację odwrócić: wszyscy poszkodowani powinni mieć rzeczywiste prawo, pewność, że ich szkody zostaną zrekompensowane na poziomie umiarkowanym, adekwatnym do tej szkody - dodał.

Zaznaczył, że osoba, która zdecyduje się na przyjęcie takiej rekompensaty, będzie musiała zrezygnować z drogi sądowej. 

Powiedział, że taki system będzie dobry nie tylko dla pacjentów, ale także zmieni postawę personelu medycznego. - To jest zmiana filozofii, która zmierza do poprawy bezpieczeństwa następnych pacjentów, do poprawy jakości opieki, ponieważ wszyscy razem - zarówno personel, jak i pacjenci - myślą o tym, aby uniknąć ponownej sytuacji w przyszłości bez jarzma bycia napiętnowanym - mówił minister. 

Podkreślił, że w sytuacji rażącego naruszenia zasad wykonywania zawodu i niedbalstwa "wszystkie rodzaje odpowiedzialności spoczywające dzisiaj na personelu medycznym będą stosowane". 

Zapewnił, że resort pracuje nad poprawą bezpieczeństwa pacjentów i jakości opieki. Planowana jest m.in. akredytacja obejmująca wszystkie placówki. MZ rozważa rozwiązanie, zgodnie z którym jeden podmiot zajmowałby się gromadzeniem i aktualizowaniem wytycznych postępowania medycznego.


autor/ źródło: PAP/Infonfz


Zobacz też

 Przeczytaj dodatkowo




Duży postęp w leczeniu zaawansowanego czerniaka, jednak nie dla polskich pacjentów


Zastosowanie równolegle dwóch nowoczesnych leków w ramach terapii skojarzonej jest szansą dla chorych na walkę z zaawansowaną, dającą…



Czarne chmury nad konsultantami krajowymi i wojewódzkimi

Małopolskie: dramatyczny brak pielęgniarek. Sytuację…

Redakcja

Ministerstwo Zdrowia rekordzistą w opieszałości wydawania rozporządzeń do ustaw

Trybunał Konstytucyjny wielokrotnie wskazywał rządowi i poszczególnym ministrom na uchybienia w terminowym wydawaniu rozporządzeń, polegające na opóźnieniach w stosunku do daty wejścia w życie danej ustawy. - Według obecnego…
JJX, Rynek Zdrowia
Prasa

Od 2018 r. połowa absolwentów medycyny zostanie…

Po godz. 18 przychodnia nie przyjmie pacjenta?

Polka szuka brakujących elementów zagadki zespołu…

Redakcja

Czy kolejna tragedia w gdańskim UCK jest kwestią czasu?

Przed czym ostrzegają pielęgniarki? Uważają, iż jest ich za mało w stosunku do liczby chorych, którymi się zajmują. Po tragedii wysłały 2 listy do naczelnej pielęgniarki UCK, w którym skarżyły się, iż kiedy doszło…
Dziennik Bałtycki
Prasa

Szpitale nie chcą podawać kosztów procedur. Nowa…

Sąd wydał pierwszy wyrok nakazujący NFZ zwrot kosztów…