Polacy wydają coraz więcej na leki bez recepty. Ich średnia cena rośnie

Rosną wydatki Polaków na produkty sprzedawane w aptekach bez recepty. Sprzedaż tych produktów ilościowo nie zwiększa się znacząco, ale za to coraz wyższa jest ich średnia cena. Na rynek wchodzi też wiele nowych produktów, czemu towarzyszą intensywne akcje promujące, więc klienci są skłonni wydać więcej. Widać to szczególnie w segmencie suplementów diety.



– Polacy spożywają bardzo dużo produktów bez recepty. Jesteśmy jednym z liderów pod tym względem. To nie oznacza jednak, że dużo więcej kupujemy, raczej dużo więcej wydajemy i wybieramy inne produkty – mówi agencji informacyjnej Newseria Jarosław Frąckowiak, prezes PharmaExpert. – Rośnie asortyment, rośnie cena opakowania, są nowe produkty, do tego dochodzi reklama w telewizji, która jest bardzo skuteczna, szczególnie w przypadku suplementów diety, a także dermokosmetyków i produktów OTC.

Z danych PharmaExpert wynika, że Polacy wydają coraz więcej pieniędzy w aptekach. W ubiegłym roku na produkty bez recepty przeznaczyli ponad 11,5 mld zł. W ciągu pięciu miesięcy tego roku wartość sprzedaży przekroczyła 5 mld zł (wzrost o blisko 4,5 proc.).

W ramach produktów sprzedawanych bez recepty największą popularnością cieszą się leki na przeziębienie, dermokosmetyki, leki trawienne i przeciwbólowe. Z kolei mniejszą dynamikę wzrostu odnotowała sprzedaż suplementów diety. Jednak eksperci PMR szacują, że rynek ten w latach 2017-2020 będzie rozwijać się w tempie ok. 8 proc. rocznie (sprzedaż apteczna i pozaapteczna).

Ostatnie dane PharmaExpert za pierwsze 12 dnia lipca pokazują, że rynek leków OTC spadł o 0,3 proc., a rynek suplementów o 4 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Segmentem rynku aptecznego, który odnotował wyraźny wzrost, były kosmetyki – o 2,2 proc.

 Jest to rynek bardzo intratny – są na nim duże marże, a potrzeby klientów zostały umiejętnie rozbudzone, więc rzeczywiście tych produktów sprzedaje się coraz więcej – tłumaczy Jarosław Frąckowiak. – Rynek dermokosmetyków trochę się ekonomizuje. Ilościowo rośnie, ale wartościowo już nie aż tak mocno, dlatego że pojawia się coraz więcej marek w bardziej przystępnych cenach.

Wciąż jednak segment premium dobrze się rozwija. Na dermokosmetyki rocznie Polacy wydają około 1,4 mld zł. Z roku na rok sprzedaż rośnie o kilka procent.

Statystyki za pierwsze miesiące pozwalają prognozować ponad 5-proc. wzrost całego rynku farmaceutycznego. W 2015 roku – według ostatnich szacunków PharmaExpert – Polacy kupią w aptekach leki o wartości 30 mld zł.


autor/ źródło: Infonfz/Newseria


Zobacz też

 Przeczytaj dodatkowo




Z okazji Światowego Dnia Zdrowia NFZ życzy środowisku medycznemu...


Do Naczelnej Izby Lekarskiej wpłynęło pismo z NFZ, w którym Wiesława Anna Kłos, zastępca prezesa ds. finansowych złożyła życzenia…



Ruszył Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy

Pielęgniarki mają wątpliwości ws. wypisywania…

OZZPiP szykuje się do sporów zbiorowych i ewentualnie…

Redakcja

Ubezpieczenia OC diagnostów laboratoryjnych nie będą kontynuowane

Oznacza to, że nowa umowa z ubezpieczycielem od 01.04.2016 nie będzie podpisana. ”Zwracamy się zatem do wszystkich diagnostów laboratoryjnych korzystających z ubezpieczenia OC poprzez KIDL o przelewanie składki 3 zł tylko do końca marca 2016.…
KRDL/
Komunikat

NFZ o świadczeniach poza kolejnością

Pacjenci starają się wymuszać na lekarzach przepisywanie…

Podstępne nadciśnienie płucne

Oczekiwania pacjentów względem ustawy o zdrowiu…

Poznań: 800 widzów internetowej transmisji operacji…