KIDL: List otwarty do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Zdrowia, Posłów i Senatorów

Krajowa Rada Diagnostów Laboratoryjnych (KRDL) zgłaszała wniosek o wprowadzenie przedmiotowej zmiany w trakcie toczących się aktualnie prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych nowelizacji ustawy. Na etapie konsultacji publicznych Ministerstwo Zdrowia nie wprowadziło postulowanych zmian do projektu.


Kierujemy do Państwa ten list jako protest wobec braku troski przez sprawujących władzę o bezpieczeństwo medycznej diagnostyki laboratoryjnej w Polsce. W obecnie uchwalanym projekcie ustawy nowelizującej ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej nie został uwzględniony wniosek Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych wprowadzający do przepisów zmiany zapewniające obecność medycznego laboratorium diagnostyczne jako obligatoryjnej jednostki organizacyjnej podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju leczenie szpitalne. Głoszony przez rząd program „stop prywatyzacji w służbie zdrowia” pominął medyczne laboratoria diagnostyczne przez co stał się fikcją. Obecnie polska diagnostyka laboratoryjna przejmowana jest przez komercyjne laboratoria z kapitałem zagranicznym i traktowana jako usługa niemedyczna, tak jak pralnia, kuchnia czy sprzątanie.

Krajowa Rada Diagnostów Laboratoryjnych (KRDL) zgłaszała wniosek o wprowadzenie przedmiotowej zmiany w trakcie toczących się aktualnie prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych nowelizacji ustawy. Na etapie konsultacji publicznych Ministerstwo Zdrowia nie wprowadziło postulowanych zmian do projektu. Natomiast o fakcie, przedłożenia przedmiotowego projektu pod obrady Sejmowej Komisji Zdrowia, jak i Senackiej Komisji Zdrowia, samorząd diagnostów laboratoryjnych nie został poinformowany.

Mając na względzie cel nowelizacji ustawy o działalności leczniczej jakim jest wstrzymanie „prywatyzacji szpitali”, pozostawienie czynności diagnostyki laboratoryjnej wykonywanej dla szpitali w gestii podmiotów zewnętrznych stanowi wyraźną niekonsekwencję ustawodawcy. Nie sposób bowiem zrozumieć z jakich powodów wprowadza się „zakaz” prywatyzacji szpitali, umożliwiając jednocześnie wyłączanie jednostki organizacyjnej podmiotu leczniczego (szpitala) jakim jest medyczne laboratorium diagnostyczne ze struktury podmiotu leczniczego i oddawanie tego laboratorium firmom zewnętrznym. Nie sposób odnaleźć uzasadnienia dla odmiennego traktowania medycznego laboratorium diagnostycznego od innych jednostek podmiotu leczniczego, przy uwzględnieniu takich samych przesłanek ekonomicznych oraz aksjologicznych, związanych z zapewnieniem świadczeń medycznych na możliwie najwyższym poziomie.

Brak przepisów prawnych obligujących podmioty lecznicze wykonujące działalność leczniczą w rodzaju leczenie szpitalne do posiadania w swojej strukturze medycznych laboratoriów diagnostycznych prowadzi do likwidacji polskich laboratoriów i przekazywania usług diagnostyki laboratoryjnej firmom zewnętrznym, pozostającym bez rzeczywistego nadzoru publicznego.

Brak wyceny badania laboratoryjnego powoduje, że kierownictwo szpitala postrzega medyczne laboratorium diagnostyczne jedynie po stronie kosztów, a nie jako zysk dla szpitala i pacjentów.

Posiadanie przez szpital medycznego laboratorium diagnostycznego będzie stanowiło gwarancję, że badania diagnostyczne wykonywane w ramach kontraktu szpitala z NFZ będą wykonywane w odpowiednim czasie oraz w najwyższej jakości, a także zapewniona będzie współpraca diagnosty laboratoryjnego z lekarzami szpitala w diagnostyce i terapii pacjenta. Współczesna diagnostyka laboratoryjna ze względu na swoją złożoność wymaga prowadzenia coraz ściślejszej współpracy lekarza z diagnostą laboratoryjnym w doborze i interpretacji wyników badań. Badanie laboratoryjne jest integralną częścią świadczenia medycznego realizowanego w ramach opieki szpitalnej.

Pragnę podkreślić, iż wg. danych światowych 70% decyzji lekarskich opartych jest na wynikach badań laboratoryjnych a koszty utrzymania laboratoriów szpitalnych w Polsce oscylują pomiędzy 3 do 5% budżetu szpitala, z czego wynika, iż jakość badania laboratoryjnego wpływa na właściwe dysponowanie całymi kosztami leczenia.

Postulowane rozwiązania są powszechnie stosowane w innych państwach Unii Europejskiej.

Medyczne laboratorium diagnostyczne nie jest tylko miejscem „produkcji” wyników badań, ale działa w całym procesie opieki medycznej nad pacjentem. Współpraca diagnosty laboratoryjnego (posiadającego wykształcenie medyczne) z lekarzem zachodzi w procesie doboru badań oraz interpretacji ich wyników w diagnostyce i terapii pacjenta. Ponadto medyczne laboratorium diagnostyczne i zatrudnieni w nim diagności uczestniczą w programach zapobiegania i zwalczania zakażeń szpitalnych, a także w szpitalnej polityce antybiotykowej.

Wskazując na powyższe okoliczności apelujemy do Państwa o uwzględnienie postulatów Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych i wprowadzenie zmian w ustawie o działalności leczniczej.

Dr n.med Elżbieta Puacz

Prezes Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych


autor/ źródło: infonfz/KIDL


Zobacz też

 Przeczytaj dodatkowo




Karty pacjentów chronił prowizoryczny parawan. Jest wyrok.


Sąd Okręgowy w Białymstoku podtrzymał we wtorek (13 stycznia) wyrok sądu pierwszej instancji i uznał winę Krystyny K., kierowniczki jednej…



Wzrasta liczba zgonów z powodu nowotworów płuca…

Kandydat na ministra zdrowia: Nowy rząd to absolutne…

Granica między lekami chemicznymi i biologicznymi…

Debata: jak skrócić kolejki do lekarzy?

Sukces w regeneracji rdzenia ma swoją długą historię

Trwają prace nad ustawą o zdrowiu publicznym. Ustawa…

Porozumienie Zawodów Medycznych chce spotkania z…

Badania: ograniczenie spożycia nasyconych kwasów…

Sądy częściej orzekają na korzyść pacjentów…